Cochleair Implantaat … dat verzeker je toch zeker?

Voor velen geen vraag maar een vanzelfsprekendheid. Gelukkig maar! En toch komt het voor dat gebruikers hun processor niet verzekeren. Daar liggen verschillende redenen aan ten grondslag. Meest voorkomende is dat men denkt dat het risico verwaarloosbaar is, het zal wel meevallen dat er met de processor iets zal gebeuren. Is dat ook zo? Nee, zeker niet!

Verloren of gestolen!
Regelmatig krijgt OPCI e-mails van CI-gebruikers waarin ze vertellen dat hun processor verloren of gestolen is. Door pech of onachtzaamheid de processor onherstelbaar beschadigd is geraakt. De vraag is dan telkens weer “Wat kan ik doen om weer een processor te krijgen? Ik kan immers niet zonder.” Het antwoord op die vraag is kort en krachtig “níéts”. Het CI-team kan niets voor je betekenen en je zorgverzekeraar is pas na vijf jaar (de gebruikelijke vervangingstermijn) bereid je een nieuwe processor te verstrekken.

Oude processor?
Beschik je nog over een oude processor? Dan zal je met je CI-team in overleg moeten over de vraag of het team bereid is je oude processor weer te gaan onderhouden. Dat is geen vanzelfsprekendheid. Bovendien moet je verantwoording afleggen van het feit dat er geen verzekering is afgesloten voor je processor en eventuele soloapparatuur.

Het eerder gepubliceerde artikel op www.opciweb.nl (19 juli 2016) is nog steeds actueel.