Cochleair Implantaat … dat verzeker je toch zeker?

Er zijn van die onderwerpen die op verjaardagen en op social media telkens terugkomen. Verzekeringen! Ook OPCI doet een duit in het zakje. Lees de antwoorden van onze OPCI-verzekeringsdeskundige op de belangrijkste vragen.

Moet je processor verzekerd worden, al dan niet samen met een hoortoestel of soloapparatuur?

Absoluut, geen twijfel mogelijk! En je bent er zelf verantwoordelijk voor!
Vanaf het moment dat je de spreekkamer en het ziekenhuis uitloopt ben jij verantwoordelijk voor deze kostbare apparatuur. Als er iets gebeurt, je laat bijvoorbeeld je CI vallen of je soloapparatuur, of er is sprake van diefstal of verlies, dan is het ziekenhuis niet aansprakelijk. Ook je zorgverzekeraar zal niets doen, er is geen enkel ‘recht’ op vervanging.
Tenzij je zo slim was om de apparatuur te verzekeren.

Hoeveel risico loop ik?

Niet meer en niet minder dan met elk ander gebruiksartikel. De processor en soloapparatuur kunnen gestolen worden in een onbewaakt moment in de openbare ruimte. In de sportschool, bij het zwembad of strand, er is risico op diefstal. Of gewoon even een kleine slordigheid en je CI of soloapparatuur blijkt onvindbaar te zijn. Het komt voor en is uitermate vervelend.
Verlies? Hetzelfde verhaal, het kan voorkomen! Per ongeluk laten vallen en onherstelbaar beschadigd? Dan heb je een verzekering nodig om een nieuwe processor en/of soloapparatuur aan te schaffen. Je zorgverzekeraar en het ziekenhuis doen als gezegd op dit gebied niets voor je. Sluit dus een verzekering af!

Hoe sluit ik een verzekering af?

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Soms bieden verzekeraars of assurantietussenpersonen de mogelijkheid om het mee te verzekeren op de inboedelverzekering of op een kostbaarheden- of audioverzekering.
Let goed op wat de dekking is. Is de processor en soloapparatuur verzekerd tegen alle van buiten komende onheil? Bijvoorbeeld: schade door het laten vallen op straat? Wat is het dekkingsgebied? Alleen in huis of ook daarbuiten? Alleen in Nederland of ook Europa of zelfs werelddekking?
Al deze zekerheden lees je terug op de polis en in de polisvoorwaarden. Bij twijfel vraag je het na bij je verzekeraar of assurantietussenpersoon en laat je het vastleggen in een brief, mail of anderszins. Leg het vast om ongewenste teleurstelling na schade te voorkomen.
Controleer ook goed of al je apparatuur wel verzekerd is en gespecificeerd staat op de polis. Met juiste omschrijving zoals type, serienummer en verzekerde waarde. Let er ook op dat je elke wijziging na vervanging of uitbreiding altijd schriftelijk doorgeeft aan de verzekeraar of assurantietussenpersoon. Niet vermeld op de polis is immers onverzekerd!

Waar kan ik me verzekeren?

De keuze is aan jou. Verzekeren bij je inboedelverzekeraar (let goed op de dekking en verzekeringsgebied), of met een specifieke hoortoestellen/CI polis?
De volgende verzekeraars hebben specifieke hoortoestellen/CI-polissen in hun productaanbod:
Meeus Verzekeringen (is inmiddels Aon): www.meeus.com/verzekeringen/gehoorapparaatverzekering
Hoortoestellenverzekering: www.hoortoestellenverzekering.nl
De Haan en Buis: www.hoortoestel-dehaanenbuis.nl

Vanuit onze onafhankelijke positie geven wij geen advies en spreken wij geen voorkeur uit voor een bepaalde verzekeraar. Voor algemene vragen over CI en verzekeren kun je ons mailen op info@opciweb.nl

Kan OPCI iets betekenen als je er niet uitkomt met jen verzekeraar bij bijvoorbeeld schade?

Nee, slechts een algemeen advies is mogelijk. Wij zullen ons nooit mengen in geschillen tussen jou en je verzekeraar of assurantietussenpersoon. Tot slot nog een paar tips:

  • We horen niet altijd even goed, leg mondelinge of telefonische afspraken met de verzekeraar vast! Per mail, per brief of op de polis.
  • Ga zorgvuldig om met je processor en soloapparatuur. Kijk goed naar wat verzekerd is, maar vooral ook wat uitgesloten is van de dekking. In zijn algemeenheid is schade door onzorgvuldig en ondeskundig gebruik uitgesloten van vergoeding.
  • Bedenk dat wij de ervaringsdeskundigen zijn, verzekeraars weten weinig over het CI als apparaat en wat het is of kan. Wees geduldig, geef informatie en controleer altijd je polis op de juistheid van de gemaakte afspraken.