Terugblik op de OPCI-dag van 20 september 2014

OPCI logo

Er was volop nieuws over telecommunicatie en het CI tijdens de OPCI lotgenotencontactdag in Heythuysen. Na een gastvrij ontvangst door de organisatoren Tiny en Geert Hanssen hield Tiny een inleiding.

Een warm welkom was er voor de leveranciers van Med El, Cochlear, Advenced Bionics en Meeuws verzekeringen evenals Comfort Audio die allen met een stand aanwezig waren.

 

Programma DOOF!
In haar openingswoord blikte Tiny terug op de tv uitzendingen DOOF van Natascha Froger waarin het CI centraal stond. In een van die uitzendingen werd Bas Poort, zijn vrouw Erika en kinderen gevolgd voor en tijdens het proces naar het CI voor Bas. Het toeval wil dat Bas in februari nog in Heythuysen was tijdens de jaarlijkse snertwandeling. Hij heeft toen met verschillende lotgenoten gesproken over hun ervaringen met het CI. Na zich lang en goed georiënteerd te hebben over de voor- en nadelen van het CI besloot hij zich te laten opereren en velen hebben gezien dat hij de juiste keuze gemaakt heeft met een prima resultaat. Niet alleen Bas maar het hele gezin stond in de picture en het was goed te zien wat ernstige slechthorendheid met jou en je omgeving kan doen. Bas en Erika zouden later op de middag komen om na te praten over de voor velen herkenbare emotionele ervaringen.

 

‘Total Conversation’
Vervolgens kregen de heren Jan Willem Kroon en Pascal Ursinus van de firma Signcall het woord. Op de vraag of iemand gebruik maakte van Signcall bleek dat bijna niemand deze dienst gebruikt. Uitleg en een demonstratie was dan ook wenselijk over hun vrij nieuwe product genoemd ‘Total Conversation’. Als je mensen
niet (goed) kunt verstaan aan de telefoon, dan biedt Signcall een mooie oplossing. Met hun software kun je naar wens bellen met tekst of met spraak én beeld. Je kunt dus kiezen of je wilt typen, spreken of gebaren als je belt of als je gebeld wordt. De nieuwe tekst- en beeldbemiddelingsdienst van KPN gebruikt deze software ook. Met een computer kun je via de wOPCI dag 2014ebsite van Signcall bellen met tekst, met de smartphone of een tablet bel je met tekst, spraak én beeld. Tijdens een duidelijke demonstratie lieten beide heren zien hoe makkelijk een en ander werkt. Bang voor je privacy hoef je niet te zijn want de tolken in dienst van KPN en Signcall zijn gecertificeerd en hebben geheimhoudingsplicht. Verder kun je makkelijk bellen naar het alarmnummer 112.  De Signcall-software en het Signcall-abonnement worden meestal vergoed door de zorgverzekeraar en de overige telefoonabonnementskosten komen voor eigen rekening. Signcall regelt de vergoeding met de zorgverzekeraar. Er is een samenwerking met het Tolknet voor tolken op afstand in ontwikkeling; er is een pilot gaande én voor het bereiken van 112 komt een betere software in november. Tijdens de pauze bleek dat veel aanwezige gasten nog meer wilden weten over Signcall, het was dus een zinvol item voor velen.

Nieuws van de CI-leveranciers
Na de pauze hebben de drie aanwezige leveranciers de laatste nieuwe snufjes van hun product laten zien. Alle drie vertelden ze over de ontwikkelingen op de waterbestendigheid van hun CI. Met de Rondo van Med-el kun je zwemmen en ze hebben een Sports Headband waarin de processor past. Voor de Naida van Advanced Bionics is de aqua-case nodig om te kunnen zwemmen/sporten. De processor kan dan in de aqua-case gedragen worden als armband, oorhanger of met een clip bevestigd worden. Vervolgens vermeldde Cochlear dat naast de waterbestendigheid van hun Nucleus 6 er binnenkort een eigen nieuw draadloos 
soloapparatuur op de markt komt met o.a. een tv-streamer en een telefoonclip die via de bluetooth verbinding maakt met de Nucleus 6. Daarnaast is er sinds kort een Cochlear-webshop.

Uitslag enquête
Tot slot sprak Henny Epping, de voorzitter van OPCI. Hij deelde vers van de pers, de uitslag mee van een onlangs gehouden enquête onder gebruikers van een CI. Deze enquête was gehouden in het kader van een Europees project om wensen te inventariseren die mogelijk kunnen bijdragen aan toekomstige ontwikkelingen op CI-gebied. Uit de 275 ingevulde vragenlijsten bleek dat 81% een enkelzijdig CI heeft en dat meer dan 12 uur per dag draagt. 79% is zeer tevreden over het CI, een mooi resultaat! Lawaai blijft lastig terwijl de één op één gesprekken heel goed gaan. Slechts 15% gebruikt regelmatig de afstandsbediening. Een wens is dat men thuis gehoortesten kan doen via de smartphone of computer en zo nodig zelf het CI kan afstellen.

OPCI dag 2014


Netwerken
Tiny sloot het officiële gedeelte van de middag af. Er was vervolgens voldoende tijd om contacten te leggen met lotgenoten, ervaringen uit te wisselen met o.a. Bas, de stands te bezoeken en te genieten van een drankje op het terras. Om 16.45 uur werd de dag afgesloten met een heerlijk buffet waarna men terug kon kijken op een zeer geslaagde bijeenkomst: de aanwezigen zijn weer op de hoogte van nieuwtjes en, soms nog belangrijker, van elkaars ervaringen!

Met veel dank aan Tiny en Geert Hanssen!

 

 

Geert heeft een foto impressie gemaakt.

Deel dit bericht via : Share on FacebookTweet about this on Twitter